torsdag 30 augusti 2012

Macarons

Igår fick jag ett gulligt litet sätt med tyllar och en liten bok med recept på Macarons av min svärmor. Så jag kände att det va dax att försöka mig på att baka dessa söta små kakor! Ska tilläggas att jag faktiskt inte ens ätit någon, men någon gång måste ju bli den första! Mitt första försök var blåbärs Macarons, men deras kletiga och platta uppenbarelse och av saknade av faktisk blåbärssmak fick resultatet att kännas så där...! MEN försök nr två blev faktiskt riktigt lyckat! MintChoklad!



Här är receptet jag utgick ifrån, har faktiskt varit så lat att jag fotat receptet rakt av ur boken. Receptet är på Choklad Macarons, jag bytte ut kakaon i receptet mot pepparmynts extrakt och färgade marängerna gröna. Eftersom jag inte äger någon hushållsvåg så har jag höftat ihop smeten så gott jag kunnat!

Klicka på bilden om du är långsynt!

Den delen med att man ska knäcka äggen dagen innan och förvara i kylen över natten för står jag inte riktigt, är det någon som vet varför så får ni gärna dela med er av den informationen! Är Nyfiken!

De 15 stegen går ut på att:
Vispa äggvitorna till ett hårt skum och tillsätt strösocker lite i taget.
Tillsätt sedan hushållsfärg och pepparmynts extrakt.
Sikta ner florsocker och mandelmjöl, vänd ner i smeten.
Spritsa små klickar på en ungsplåt klädd i bakplåtspapper.
Låt torka ca 1 timma så det får en liten skorpa, detta för att de inte ska spricka!
Grädda i ungen på 150 grader i 12 min.
För att få marängerna att lossna lättare, häll lite vatten mellan plåten och bakplåtspappret.
Låt svalna och fyll med fyllningen!
Klart!


Kanske kommer ett inlägg snart, kanske får ni vänta. Den som lever få se..!
Ha det gött, Haj!
/ Isabelle


1 kommentar:

  1. Dom där gröna, sockersöta godsakerna ser inte helt fel ut! Åhh vad snygga du fått dom. Alla vi som tidigare gjort M vet att det inte är så lätt till en början!

    SvaraRadera