måndag 22 oktober 2012

"De godaste piroger jag ätit"

Efter att ha gjort piroger idag och fått kommentaren av min underbara sambo "Det här är utan överdrift de godast pirogerna jag ätit" kände jag att dom kanske kunde få komma med på bloggen i alla fall.
Jag kan tyvärr inte ge nått exakt recept eftersom jag gått på känsla och smakat mig fram till mina goa piroger, men på ett ungefär ska jag försöka åter ge det.



DEGEN
200g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
10 dl fullkorns vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
Salt

Gör så här
Smula jästen i en bunke
Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken, värm till "fingervarmt"
Häll först över lite av väskan i bunken så jästen löser upp sig innan du häller över resten.
Tillsätt sedan salt och mjöl.
Arbeta degen smidig, så den släpper i kanterna.
Låt jäsa i 40 min.

FYLLNING - TACO
(fyllningen är till en sats)
500g köttfärs
1 paprika
1 rödlök
1 1/2 påse tackokrydda
3 msk naturell cream fraisch
1 buljong tärning
1/2 burk stark tacosås
Salt och peppar

Gör så här
Stek köttfärssås tillsammans med grönsakerna och tacokryddan.
Tillsätt tacosåsen, cream fraischen, buljong och krydda som du vill ha det.

FYLLNING - OST & SKINKA
(Fyllningen är till en sats)
400 g rökt skinka
1 purjolök
1 påse spenat
2 vitlöksklyftor
3 dl riven västerbottenost
2 dl riven mildost
1 burk cream fraisch vitlök och örter.
3 msk naturell cream fraisch
Salt, peppar och örter

Gör så här
Blanda alla ingredienser utan osten tillsammans i en kastrull. Koka upp det och krydda efter smak.
Ta av kastrullen från plattan och rör ner osten.

GÖR PIROGERNA
Dela degen i jämna delar (jag tyckte 16 piroger/sats var lagom)
Kavla ut och lägg i fyllningen på ena halvan, vik över den andra halvan och tryck till kanterna med en gaffel.
Pensla med uppvispat ägg.
På pirogerna med ost och skina strödde jag lite örtpeppar, mest för att kunna skilja dom i från varandra.

Grädda i 225 grader i mitten av ugnen i 12 min.

KLART! :)

Hoppas ni tycker dom blir lika goda som jag!
/Isabelle

2 kommentarer:

  1. åååh så gott !!
    Min sambo gjorde piroger förra veckan, supergoda.
    Att man inte gör de oftare tänkte jag då ! :P
    Måste ju prova dina nu känner jag ;P

    sv: tack så mycket !! :D va kul, du är så välkommen så ;P

    SvaraRadera
  2. Tack för detta, var mycket lyckat. Körde på taco-varianten

    SvaraRadera