torsdag 26 april 2012

Lyser upp i mörker.

Lampor, lampor. Kan man få för mycket lampor? NE trodde väl de. Men det som jag egentligen tror är att de flesta kanske har för lite lampor? Sen är det ju faktiskt också så att dessa ljuspunkter kostar. Dom kan fasiken kosta hur mycket som helst. En lampfot och sen ska man ha en skärm. hundralappar och kanske även tusenlappar? flyger iväg.. Jag har gjort lampor själv med enkla knep och tycker att dom alla blivit fina. De behöver inte kosta skjortan! Man hittar ju också jättefina och helt fungerande lampor på loppis som man inte ens behöver fixa. Här nedan kan ni se en lampa jag fixade förra veckan. blev den inte fin? Man behöver inte alltid sy fast tyget på skärmen som jag gjort utan det duger gott och väl med att nåla och då har du fördelen att lätt kunna bytta färg och mönster på skärmen.



                                                       Före.
Som ni ser var tyget väldigt förstört och smutsigt. hittat på loppis för 45kr.


                                                             Efter.

Jag drog bort de gamla tyget på skärmen. Tyget för att göra en ny skärm är en spetsgardin jag hade hemma. funkar lika bra med nått annat tyg. Jag började då med att klippa till 7 lika långa remsor. Remsorna ska vara såpass långa så att de når runt över skärmen och kan sys ihop längst ner. Jag tog då remsa för remsa och veckade runt för att sen sy ihop kanterna i varandra nertill. Om man har ett tjockare tyg (mitt lyser ju igenom) och inte vill ha en lite volang ner till. Nåla då ihop kanterna inne i skärmen. Men har du ett tunnare tyg som jag men ändå inte vill ha volangen så får du allt lägga lite tid på att sy ihop kanterna inne i skärmen :)

Jag hoppas ni inte slänger eran gamla trista och kanske trasiga lampa. GÖR  OM  DEN! alla behöver vi snyggas till ibland på ett eller annat sätt!
Hejsan svejsan/ E

2 kommentarer:

  1. Jätte söt! Va träkulorna på sladden med på den gamla eller har satt på dom själv?

    SvaraRadera