söndag 20 maj 2012

Hallonmarängpaj

Igår när jag hade fin besök passade jag på att baka, man får ta alla chanser man får! Det blev en Hallonmarängpaj med vaniljvisp. Jag bakar sällan paj så jag fick ta en kokbok till hjälp.
Resultatet: Svin God!

I denna kokbok hittade jag receptet, Hallonmarängpaj.
Fint i en hjärtformad pajform med spritsad maräng.



4-6 portioner.
Ingredienser, pajdeg:
4 1/4 dl vetemjöl
1/4 tsk salt
100 g osaltat smör
2-3 msk kallt vatten.

Ingredienser, fyllning
800 g hallon
3/4 dl Maizenamjöl
1 1/4 dl socker
2 msk citronsaft
2 msk vatten
5 stora äggulor
50 g smör

Ingredienser marängtäcke
4 äggvitor
2 1/4 dl socker

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 150 grader. Smörj en pajform.

2. Pajdegen: Häll upp mjöl och salt i en skål. Finfördela smöret i blandningen med fingertopparna till en smulig massa. Tillsätt vatten, 1 msk i taget, tills blandningen håller ihop till en deg.

3. Kavla ut pajdegen på ett mjölat underlag tills den är 3 mm tjock. Klä pajformen med degen. Nagga pajskalets botten med en gaffel. Klä pajskalet med bakplåtspapper och fyll det med pajtyngder. Förgrädda i 15-20 min tills pajen är ljust gyllenbrun. Ta formen ur ugnen och ta bort pajtyngderna och pappret. Låt svalna i formen.

4. Fyllning: Mosa hallonen i en sil och låt rinna av.

5. Blanda Maizenamjöl, socker, citronsaft, och vatten till en smet. Rör ihop smeten och de mosade hallonen i en kastrull och koka upp på medelhög värme. Sänk värmen och sjud blandningen under omrörning i 1 min tills den blir tjock. Tillsätt socker efter smak. Låt svalna något.

6. Rör i äggulor och smöret och låt alltihop svalna lite. Häll sedan blandningen i pajskalet. Låt det hela stå i kylskåpet i 30 min.

7. Höj ungstemperaturen till 175 grader.

8. Marängtäcke: Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Tillsätt socker, en sked i taget. Vispa hela tiden.

9. Bred ut marängen över pajfyllningen och grädda i 10 min tills marängen är gyllenbrun.

Om ni inte har några pajtyngder så går det bra ändå för det hade inte jag heller!
Lycka till!
/I

1 kommentar:

  1. Prof. Baltazhar20 maj 2012 kl. 18:23

    Åh va gott det ser ut! Vilket konstverk!

    SvaraRadera