fredag 11 maj 2012

Inför helgen.

Jag har bakat lite inför helgen. Ibland kan det vara skönt att ha det färdigt och kunna njuta av annat under ledigheten :)
Jag har bakat kladdmuffins, mums! Dom är inte speciellt snygga med det spelar ingen roll här för attans så goda.

12 stycken


 
2 ägg

3 dl socker

2 tsk vaniljsocker

3 msk kakao

1,5 dl mjöl

1 krm salt

100 g smält smör

Rör ihop smeten!  Grädda i 200°, i mitten av ugnen, i 11-13 minuter.
Jag har också bakat lakritsdumle muffins! Jag har aldrig ätit muffins med lakrits i förut. Jag gillar lakrits och detta recept kommer att användas igen ;)

12 st normala
125 g smör
1 ägg
2 dl mjölk
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 tsk bakpulver (eller 1 1/2 tsk bakp
och 1 1/2 tsk bikarb)
ca 24 lakritsdumle

Smält smöret, ställ åt sidan. Blanda samtliga torra ingredienser i en skål. Vispa ner ägget och mjölken i det smälta smöret. Blanda försiktigt samman det med de torra ingredienserna. Rör Sedan ihop allt. Fyll formarna till 2/3 med smet, tryck ner 2 lakritsdumle. Grädda i 180 grader i cirka 25 minuter (jag behövde bara grädda i 22 min)  Ta upp dem ur plåten och ställ dem att svalna på ett galler.

Hoppas ni får en bra fre kväll/E
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar