söndag 3 juni 2012

Har jag lärt mig idag!

Nu ska jag dela med mig av tre nyttiga tips. Tipsen har jag lärt mig idag som ni kan se på bilderna.. Just nu så blommar det för fullt. Plocka in syrener och lupiner, det kommer lukta i hela rummet. Tillbaka till tipsen. Hur får du då dina buketter att stå sig?
1. Krossa kvisten lite lätt.
Vedartade stjälkar som syrener suger lättare vatten och blommorna står längre om du gör ett långt snitt och krossar nedre delen av stjälken.

2. Plocka bort de nedre bladen på kvistarna. Hamnar de vatten ruttnar de, luktar illa och gör blommorna vissnare fortare.

Jag har ett sista tips. Jag lärde mig av min sambos mamma.
3. Koka vattnet som syrenerna ska ha i vasen.

Så där nu kan du få njuta av dina blommor lite längre :)
Kram/ E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar