måndag 4 juni 2012

Laga grönt!

Hejsan!
Lagar ni vegitariska rätter hemma? Det är faktiskt inte många som gör det. Varför? Oftas säger folk att dom inte har tid eller att dom inte tycker det är gott. Vad vi äter är jätte viktigt, ta tid att ta hand om din kropp och hälsa. Många har heller inte ätit mycket vegitariskt och vet då inte ifall dom gillar det. Ge det nu en ordentlig chans för detta recpetet är  Mega gott! Att lägga till en vegitarisk rätt i veckan är bra för miljön, din  hälsa samt att det faktiskt är ekonomisk mat. När jag gör mina gröna rätter så gör jag det helt från grunden. Alltså jag köper inga böner på burk utan jag kokar dom själv likaså med linser och ärter. Då slipper du också konserveringsmedel och alla E-nummer. Framför allt, det är super lätt att göra! Testa lite nytt :)

Detta receptet fick jag av en vän och som ni ser så gjorde hamburgare av dom. Perfekt Fredags middag!
Jag kommer inte ihåg det exakta receptet men jag hittade ett som är nästintill det samma :)



Linsbiffar
4-5 portioner

2 dl röda linser
2 rivna morötter
1 finhackad gul lök
1 dl rostade solroskärnor (måste inte vara rostade)
2 dl havregryn
100 gram fetaost
4 soltorkade tomater
1 tsk salt
1 tsk chilipulver
olja till stekning

Koka linserna till de blir mjuka, det gör inget om de blir överkokta. Blanda linserna med morötter, lök och solrosfrön. Skär fetaosten i tärningar och skär de soltorkade tomaterna i små bitar. Blanda linsröran med osten och tomaterna. Tillsätt havregrynen, lite i taget, tills det blir en lagom kladdig konsistens. Krydda med salt och chilipulver. Gör små biffar och stek dem i olja på medelstark värme, några minuter på varje sida.

Hoppas det ska smaka!
E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar