måndag 11 juni 2012

Sy en Klänning

Känslan av att skapa något själv, på egen hand är otroligt tillfredsställande. Att avsluta på började projekt är om än ännu bättre! Idag sydde jag den sista sömmen på klänningen som jag har tänkt att ha på min mammas bröllop. Det har inte varit utan krångel, när det bara var att fålla kjolen kvar så gick nålen av, kan verka som ett litet problem men inte om symaskinen är mormors gamla från 60-talet. Inga nålar jag köpte passade så det blev till att låna en maskin så jag fick avslutat klänningen.

Det fina med att sy är friheten, du ser hur plagget växer fram, du kan låta mönstret komma allt eftersom, plocka bort och lägga till efter utgångsplanen. Det fina är att du kan alltid, sy om, sy in eller sprätta om det inte blev som du tänkt dig. Jag syr aldrig efter mönster, är jag osäker på formen på något jag ska sy så använder jag kläder jag redan har som en ungefärlig mall. Det är bara att testa sig fram! Bli det inte bra så är det bara att göra om!

Resultatet av klänningen blev jätte bra, jag är väldigt nöjd! Det är svårt att se detaljerna på klänningen på de dåliga korten, men ni får i alla fall en uppfattning av hur den ser ut.


Nu när det varit så kasst väder är det perfekt att sitta inne, sy och drömma sig bort bland soliga minnen och kanske blir resultatet en enkel sommarklänningen... Kanske blir det ingenting alls men då har du lärt dig något du kan ta med till nästa gång!
/I

2 kommentarer:

  1. Den är jättefin! Finns riska att du överglänser bruden! Kram Mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig! Du kommer vara finast! Puss

      Radera