onsdag 27 juni 2012

Konsten att slita jeans

Jag älskar att ändra och sy om mina gamla kläder. Och igår satte jag saxen i ett par gamla jeans. Den absolut enklaste förändringen av ett plagg är att bara kapa ett par gamla byxor till shorts. När du väl kapat dom till önskad längd finns det många sätt att göra en schysst avslutning, du kan t.ex. bara vika in kanten eller som jag slita dom rejält.
Tänkte försöka visa hur jag går till väga när jag sliter ett par jeans, men det är inget som går på ett par minuter, utan det kräver lite tålamod. Släng gärna på en bra film, du kommer garanterat sitta filmen ut. Jag slet mina igår till ett dubbel avsnitt av Projekt Runway, vad kan vara mer passande?

De här verktygen använder jag mig av när jag sliter jeans.
1. Knappnål; till att pilla fram de vågräta trådarna.
2. Pincett; för att dra ut de lodräta trådarna
3. Sprättare; för att sprätta upp sömmar som är i vägen
4. Sax; för att klippa med så klart :)



1. Kapa byxorna till önskad längd. Klipp hellre lite för lite än för mycket, pröva dom, klippa lite till, pröva...
2. Klipp parallella jack längst med nederkanten på jeansen.
3. Använd pincetten för att dra ut de blå lodräta trådarna. Gör det längs med hela remsan. använd nålen för att pilla fram de första trådarna, det är alltid dom som är lurigast. Låt dina remsor vara max 2 cm breda för att det inte ska bli för svårt att dra ut de lodräta trådarna.
Gör detta på alla de partier du vill slita. Jag tycker det blir snyggast om man inte bara sliter neder kanten utan även sliter runt fickorna på fram och baksidan.

4. När du är nöjd med slitningen, släng dom i tvätten. Jag tvättade dom faktiskt med lite Klorin, det gjorde att de vita, vågräta trådarna blev vitare. Jag kör dom alltid i torktummlarn en vända också för att trådarna riktigt ska tova ihop sig och så får man ju se resultatet fortare! :)

RESULTATET!
Så här fint bevaras de ljusa vågräta trådarna när man använder den här metoden.
Hoppas ni förstår min kryptiska beskrivning!
Här är andra jeans projekt som du också kan hitta på bloggen: Förnya, Sommar jeans
Ett annat tips om ni bara vill slita sömmar, runt fickor och gylf är att använda ett rivjärn. Den absolut bästa sidan är den som man river nötter på den, den ruggar upp riktigt ordentligt.

Trevlig Sommar!
/ Isabelle

1 kommentar: