söndag 24 juni 2012

Oj, oj, oj i min låda!

När vi bakar våra goda kakor tycker jag absolut att man använda sig av allt gott som växer just för säsongen. Jag har en bunt rabarber i kylen som jag fått av mamma och idag ska dom gå åt. Jag har börjat med att baka denna underbart goda kaka. Den måste testas!




12 bitar
Det här behöver du:
100 g smör
2 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
100 g rabarber
1 tsk potatismjöl
100 g mandelmassa
florsocker

GÖR SÅHÄR:
Sätt ugnen på 175 grader. Skär rabarbern i tunna skivor och blanda med potatismjölet. Smält smöret i en kastrull. Ta den från värmen. Rör i socker, ägg, vetemjöl och bakpulver. Bred ut smeten i en smord bröad form med 24 cm i diameter.
Lägg rabarbern på smeten och tryck till. Grovriv mandelmassan och strö över. Tryck till lite igen. Grädda i mitten av ugnen 25-30 minuter. Sikta över florsocker. Servera gärna med vispad grädde, vaniljglass eller vaniljsås.

Perfekt söndags fika ;)
/ Evelina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar